Nazwa punktu : Mechelinki (Polska)  
Loty
Koordynaty
Navigate
Facebook Google Twitter Email
Rekord miejsca (OLC): 31.2 km - Robert Machel

Rekord przewyższenia: 129 m - Robert Machel

Największy nalot ze startowiska: 10:24:09 - Robert Grubba

Najwięcej startów ze startowiska: Robert Grubba

Wszystkie loty w pobliżu tego startowiska: [ 20 ]

Łączny nalot użytkowników: 24:16

lat/lon (WGS84):
54.604 , 18.518
N 54° 36.24000' , E 18° 31.08000'
N 54° 36' 14.4" , E 18° 31' 4.8"

UTM: 34U X: 339686 Y: 6053557

Pokaż w Google Maps
Pokaż w MapQuest

Informacja o miejscu
Region Pomorskie 
Opis miejsca startu
ZE WZGLĘDU NA ZMIANĘ STREFY W KTÓREJ ZNAJDUJE SIĘ KLIF NA MCTR W CHWILI OBECNEJ NIE MOŻNA WYKONYWAĆ LOTÓW PARALOTNIĄ

Dojazd
 
Koordynaty wprowadzone w nawigację lub google maps powinny bezproblemowo wystarczyć w trafieniu na miejsce, jeśli urządzenia nawigacyjne zawiodą to w Mechelinkach jedziemy do pętli autobusowej na której skręcamy w prawo, i szybko odbijamy w lewo kierując się prosto pod górkę drogą asfaltową idącą równolegle do linii brzegowej. Gdy skończy się asfalt czeka nas kilkaset metrów drogi piaskowej mocno rozrytej przez pojazdy z okolicznych budów. Auta parkujemy po prawej stronie startowiska (pod drzewami).
 
Warunki do lotów
 
Klify na których latamy startując z Mechelinek znajdują się w strefie lotniska wojskowego (MATZ EPOK), dzięki staraniom GCG i dobrym relacjom z wojskiem możemy gościnnie latać w tym miejscu. Aby nie psuć dobrych relacji zawsze przed rozpoczęciem lotów konsultujemy się telefonicznie z wieżą lotniska - kontroler lotów poinformuje nas czy wojsko ma w planach manewry z których mogą wyniknąć ograniczenia naszych lotów żaglowych (co do czasu, wysokości lub odcinka klifu). Numer na wieżę to: +48261268888, jeśli jesteś ostatnim na ziemi to po zakończeniu lotów poinformuj o tym telefonicznie wojsko (wieża ma nasłuch na naszej częstotliwości 146.025, jednak o zakończeniu lotów trzeba powiadomić telefonicznie). 
 
Kilkaset metrów na południe od startowiska jest miejscówka modelarzy, jeśli latają to warto upewnić się iż są świadomi naszych lotów, a w trakcie mijania miejsca w którym latają lepiej zachować bezpieczny zapas wysokości.
 
Lotne kierunki wiatrowe to zakres 40-70 stopni, fajne latanie zaczyna się przy ok 5m/s na krawędzi klifu. Gdy siła wiatru przekracza 8m/s przed startem warto podejrzeć/podpytać miejscowych pilotów o opinię - w przypadku mocno niedoważonego skrzydła lepiej odpuścić. Przy sprzyjających warunkach pogodowych można dolecieć aż do portu w Gdyni (po drodze mijając radary, starą torpedownię, wojskowy pas startowy, nową przystań rybacką, bulwar w Oksywiu i Formozę).
 
Startowisko
 
Startowisko pozwala na bezkolizyjne rozłożenie kilku glajtów, niestety jest łatwo dostępne i przez to czasem zaśmiecane przez innych odwiedzających. Przed rozłożeniem sprzętu warto upewnić się że nie ma jakichś gałęzi czy śmieci (a jak są to pozbierać). Na Mechelinkach nigdy nie wpinamy się w skrzydło bez zapiętego kasku i dobrze wyregulowanego speeda - na startowisku często nie czuć mocy wiatru i po podniesieniu skrzydła może mocno wyrwać nas w powietrze - zdarzyło się kilka przypadków przewiania zaraz po starcie (a na zawietrznej tego klifu nie ma bezpiecznych miejsc do lądowania - możemy skończyć na wysokich drzewach lub w wąwozie za klifem). Jeśli warun jest słaby to po starcie przyklejamy się do klifu po lewej, nabieramy wysokości i uciekamy w prawo dając innym szanse na zbudowanie wysokości.
 
Lądowiska
 
W Mechelinkach istnieje kilka opcji jeśli chodzi o lądowanie:
  • plaża - jest wąska i lądujemy tam najczęściej gdy skończy się warun i nie ma innej opcji (przykład wink). Przy wysokim stanie wody bardzo prawdopodobne wodowanie lub położenie glajta na krzakach/drzewach. Jakieś 100 metrów na południe od startowiska znajdują się świeżo wyremontowane schody po których bez problemu wrócimy na klif.
  • startowisko - toplanding jest możliwy, ale wymaga trochę wprawy ponieważ startowisko znajduje się w strefie silnych noszeń. Podchodząc do lądowania w tym miejscu warto wziąć pod uwagę fakt iż na południe od startowiska jest sporo krzaków przykrywających betonowe odpadki (+betonowy murek z prawej strony startowiska), w sezonie letnim drzewa na północ od startu stanowią dość mocną barierę dla wiatru i mogą powodować turbulencje.
  • łąka na górze klifu, jakieś 300m na północ od startowiska (zobacz w google maps)- pozwala łatwo i bezpiecznie wylądować (w przypadku bardzo dużych odchyłek uwaga na turbulencje od budynków). Przed startem warto zapoznać się z tym lądowiskiem gdyż w pewnym punkcie łąka przechodzi w dość stromy stok pobliskiego wąwozu - w przypadku zbyt głębokiego podejścia do lądowania może być nieciekawie. Lądowisko wybieramy tylko jeśli mamy jakieś 50m zapasu wysokości nad start - w drodze do niego trzeba minąć budynki oraz linie elektryczne.

    Łąka została zaznaczona zielonym kolorem na poniższym zdjęciu:



    Poniżej film z podejścia do lądowania na tej łące:

     
  • Na południe od startowiska znajduje się łąka/klif modelarzy. Z góry wygląda obiecująco, a tak na prawdę jest to miejsce trudne do lądowania ze względu na pochylenie (łąka opada za klifem) i turbulencje. Stanowczo odradza się lądowanie w tym miejscu.

    Miejsce zaznaczyłem czerwonym kolorem na poniższym ujęciu:

Lokalne zasady

Latając na klifach nadmorskich warto pamiętać o tym, aby w trakcie mijania pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu (jeśli jesteśmy wyżej to mijając się odbijamy w morze). Pilot lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a ten na dole będzie miał większe szanse na utrzymanie się na żaglu w przypadku słabego waruna.

Przed nawracaniem zawsze rozglądamy się aby nie wlecieć komuś w drogę. Zakręty markujemy balansem ciała i ułożeniem rąk. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to odpuszczamy aby zachować bezpieczeństwo - możliwe, że osoba z którą się mijamy nie latała wcześniej na klifach i lata tylko wg zasady zbocza po prawej.

Na klifach raczej nie wyprzedzamy, jesli już koniecznie chcemy to zrobić to wyprzedzamy od strony zawietrznej wyprzedzanego (mniejsze szanse że odbierzemy mu możliwość skrętu).

Na klifach nadmorskich zawsze latamy z dobrze wyregulowanym speed systemem – jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa – w przypadku wzrostu siły wiatru, trafienia w dyszę lub złej oceny pogody dodatkowe kilka km/h postępowej może uratować nas przed przewianiem.
 

Przydatne linki

Facebookowa grupa informowania o warunie - tu lokalni piloci dzielą  się czasem informacjami o warunkach do lotów

Klifowy raport pogodowy - można pobrać PDF'a z automatyczną analizą prognoz

Stacja meteo w Gdyni - stacja meteo oddalona o kilka km od startowiska

METAR EPOK - dane ze stacji na lotnisku wojskowym w Oksywiu, czasem trochę przekłamują ale warto zajrzeć, aktualizacja co 30 minut

Opis startowiska na stronie GCG

 


Copyright © 2018 - leonardo.pgxc.pl - regulamin