Waypoint Name : Chlapowo (Poland)  
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Google Twitter Email
Site record (OLC): 35.5 km - Mariusz Dawidczyk

Altitute gain Record: 251 m - Mariusz Dawidczyk

Maximum airtime at this site: 68:43:37 - Robert Machel

The highest number of flights from this takeoff: Tomasz Pilecki

All flights near this point: [ 226 ]

Total airtime from this takeoff: 234:49

lat/lon (WGS84):
54.811 , 18.3727
N 54° 48.66000' , E 18° 22.36200'
N 54° 48' 39.6" , E 18° 22' 21.7"

UTM: 34U X: 331166 Y: 6076924

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Pomerania 
Link to more information http://bit.ly/2A9FwQC 
Site/takeoff Description

Klif na którym wielu paralotniarzy rozpoczynało swoje początki w lotach żaglowych pozwala przy przeciętnym warunie latać między latarnią morską w Rozewiu a ośrodkiem wypoczynkowym w Cetniewie. Przy większej sile wiatru można na żaglu dolecieć aż do Władysławowa, a północne odchyłki pozwolą na wycieczkę do Jastrzębiej Góry.

 

 

 

 

Dojazd

Ustawiając koordynaty pinezki w nawigacji bez wiekszych problemów powinniśmy trafić na startowisko - auto parkujemy przy drodze w okolicach szyldu "KLIF" znajdującego się po lewej stronie ulicy biegnącej z Władysławowa do Jastrzębiej Góry. Przechodzimy na drugą stronę ulicy, schodkami wchodzimy na górę i dalej ścieżką biegnącą wzdłuż płotu dochodzimy do polany (warto opryskać się jakimś środkiem przeciwkleszczowym). Drugą opcją jest parking na polu kempingowym przy samolocie (własciciel pobierał za to symboliczną opłatę dzienną, ostatnio nie widziałem aby miał otwarty ośrodek), z którego można wyjść bezpośrednio na startowisko. Jeśli planujemy latać do nocy warto zapytać do której należy zabrać auto.

 

Startowisko paralotniowe w Chłapowie

 

 

Warunki do lotów

Przed startem należy sprawdzić rezerwacje w AUP i ich aktywacje w FIS Gdańsk (+48225747485). Nawet jeśli nie było rezerwacji strefy TSA16B to przed lotami dzwonimy na FIS Gdańsk - jeśli tego nie zrobimy to na przedpolu możemy spotkać nisko przelatujące awionetki lub śmigłowce.

W zakresie warunków pogodowych w prognozach należy wypatrywać wiatru z kierunków 30-60 stopni, optymalna siła wiatru na starcie to 5-8m/s mierzone na krawędzi klifu.

Latanie na klifie w Chłapowie nie jest szczególnie wymagające, ale warto cały czas czujnie obserwować pogodę - w przypadku mocno narastającego wiatru uciekać na przedpole i lądować na plaży jeśli toplanding nie będzie już bezpieczny. Klif w Chłapowie chyba najczęściej gubi pilotów nieprawidłowo podchodzących do toplandingu (kilka razy widziałem efekty turbulencji na niewielkiej wysokości lub walkę z przewianiem nad startowiskiem) oraz zbyt mało czujnie obserwujących powietrze np. dość silna dysza tworzy się w okolicach wąwozu na północ od startowiska. 

 

Startowisko paralotniowe w Chłapowie

 

 

 

Startowisko

W Chłapowie startuje się z dużej łąki znajdującej się przy krawędzi klifu, graniczy ona z rezerwatem dlatego trzeba uważać aby nie niszczyć roślinności otaczającej polankę. 

Łączka z której się startuje ma powierzchnię wystarczającą na spokojne, równoległe wyszpejenie się kilku pilotów. O ile mamy dobrze przećwiczoną alpejkę start nie powinien sprawić większych trudności. Jeśli wieje mocno, warto poprosić innych pilotów klifowych o asystę przy starcie. 

Częstym błędem jaki można zobaczyć u osób przyjezdnych jest próba stawiania skrzydła w głębi polany. Jeśli wieje mocno, zdecydowanie lepiej zacząć stawiać strzydło możliwie blisko krawędzi klifu, a przy stawianiu skrzydła szybko podejść pod nie w celu ograniczenia energii z jaką szarpnie. Jeśli w mocnym warunie postanowimy postawić skrzydło w głębi łączki to niepotrzebnie stracimy dużo energii idąc do krawędzi klifu (o ile uda się nam do niej dojść). 

Lądowiska

W Chłapowie mamy dwie opcje lądowania:

  • toplanding - ze względu na wielkość startowiska jest to chyba najczęściej wybierany sposób lądowania w tym miejscu, podchodząc do lądowania trzeba uważać na rotory powstające za krawędzią klifu - w zależności od mocy wiatru w danym dniu i jego kierunku zmienia się ich zasięg. W przypadku bardzo mocnego wiatru warto rozważyć lądowanie na plaży.
  • plaża - jest najczęściej wybierana opcja przez początkujących pilotów, szczególnie zalecana przy mocnym, nierównym wietrze. Plaża pod klifem jest na tyle długa i szeroka, że bez większych problemów znajdziemy miejsce do lądowania (nawet w szczycie sezonu). Wrócić na startowisko możemy na dwa sposoby - na południe od startowiska znajdują się ładne, odnowione szerokie schody (wejście nr14) - po wdrapaniu się na górę skręcamy w prawo i idziemy ścieżką wzdłuż płotu. Jeśli nie planujemy ponownie startować możemy obrać przeciwny kierunek - w sezonie znajdziemy tam kilka lokali gastronomicznych. Drugą opcją powrotu na klif jest wejście znajdujące się na północ od startowiska (wejście nr15) - idąc w górę odbijamy wąską ścieżką w lewo i w końcu powinniśmy trafić z powrotem na startowisko.

 

Ocena  waruna
 
W  przypadku  wiatru  mocniejszego  niż 8m/s mierzonego na starcie nie zaleca się startów na niedoważonych paralotniach -  warto  skonsultować  się  z  innymi  latającymi  w  tym  miejscu  -  jeśli  wszyscy  są  już  w  powietrzu  to o warun możemy zwykle  dopytać  na  częstotliwości 146.025.  Jeśli  nie  jesteśmy  pewni  swoich  umiejętności  szeroko  rozumianego  „groundhandlingu”,  to  dobrym  pomysłem  będzie  poproszenie  innych  pilotów  o  asekurację przy  starcie.
 
Przed,  jak  i  w  trakcie  lotu  warto  obserwować  morze. Pojedyncze  grzywy  na  morzu z  reguły  zwiastują  dobrą  siłę wiatru,  jeśli  w  trakcie  lotów  widzimy  że  w  oddali  zaczyna  ich  przybywać  to  warto  trzymać  się  przedpola  -  bardzo  możliwe,  że  gdy  grzywy  dotrą  do  brzegu  będzie  już  za  mocno  na  przyjemne  latanie.
 
Przed  startem  warto  obserwować  mewy.  Jeśli  żaglują  na  nad  klifem  z  całkowicie  rozłożonymi  skrzydłami  (i  nie  wspomagają  się  nimi)  oznaczać  to  będzie  że  panują dobre  warunki  do  lotów.  Gdy  są  wyłącznie  daleko  na  przedpolu,  lub  szybują z  podkurczonymi  skrzydłami  („na  speedzie”)  to  możemy  podejrzewać  że  u  góry  będzie za  mocno  -  warto  zasięgnąć  opinii  bardziej  doświadczonych  klifiarzy i wstrzymać się ze startem.
 
Lokalne  Zasady
 
Latając  na  klifach  nadmorskich  należy  pamiętać  o  tym,  aby  w  trakcie  mijania  pozwolić  pilotowi lecącemu  niżej  na  przyklejenie  się  do  klifu (jeśli  jesteśmy  wyżej  to  mijając  się  odbijamy  w  morze).  Pilot  lecący  wyżej  uniknie  turbulencji  od  strug  skrzydła  znajdującego  się  niżej,  a  ten  na  dole  będzie  miał  większe  szanse  na  utrzymanie  się  na  żaglu  w  przypadkusłabego  waruna.
 
Przed  nawracaniem  zawsze  rozglądamy  się  aby  nie  wlecieć  komuś  w  drogę. Zakręty  markujemy balansem  ciała  i  ułożeniem  rąk.  Jeśli  nie  jesteśmy  pewni  reakcji  nieznanych  pilotów  to  odpuszczamy  aby  zachować  bezpieczną separację -  możliwe,  że  osoba  z  którą  się  mijamy  nie  latała  wcześniej  na  klifach  i  lata  tylko  wg  zasady  zbocza  po  prawej.
 
Na  klifach  staramy się nie wyprzedzać,  jesli  już  koniecznie  chcemy  to  zrobić  to  wyprzedzamy  od  strony  zawietrznej  wyprzedzanego  (mniejsze  szanse  że  odbierzemy  mu  możliwość  skrętu).
 
Na  klifach  nadmorskich  zawsze  latamy  z dobrze  wyregulowanym  speed  systemem –  jest  to  bardzo  ważny  element  bezpieczeństwa  –  w  przypadku  wzrostu  siły  wiatru,  trafienia  w  dyszę  lub  złej  oceny  pogody  dodatkowe  kilka  km/h  postępowej  może  uratować  nas  przed  przewianiem.
 
Przydatne linki
 
Kamera - przy wejściu na plażę we Władysławowie, przy maksymalnej pozycji w lewo można czasem zauważyć latające paralotnie.

Stacja Meteo - znajdująca się na latarni w Rozewiu, przydatna do szacowania kierunku - ze względu na wysokie drzewa na przedpolu wskazywana siła wiatru różni się mocno od tego co zmierzymy na startowisku.

Klifowy raport pogodowy - pdf z automatyczną analizą prognoz, namiarami na startowiska i przydatnymi linkami.

Grupa informowania o warunie na paralotnie - lokalni piloci dzielą się tu informacjami o aktualnych warunkach do lotów.

 

 


Copyright © 2018 - leonardo.pgxc.pl - regulamin