Klif na którym wielu paralotniarzy rozpoczynało swoje początki w lotach żaglowych pozwala przy przeciętnym warunie latać między latarnią morską w Rozewiu a ośrodkiem wypoczynkowym w Cetniewie. Przy większej sile wiatru można na żaglu dolecieć aż do Władysławowa, a północne odchyłki pozwolą na wycieczkę do Jastrzębiej Góry.
Chłapowo | Dojazd do startowiska
Ustawiając koordynaty pinezki w nawigacji bez wiekszych problemów powinniśmy trafić na startowisko - auto parkujemy przy drodze w okolicach szyldu "KLIF" znajdującego się po lewej stronie ulicy biegnącej z Władysławowa do Jastrzębiej Góry. Przechodzimy na drugą stronę ulicy, schodkami wchodzimy na górę i dalej ścieżką biegnącą wzdłuż płotu dochodzimy do polany (warto opryskać się jakimś środkiem przeciwkleszczowym). Drugą opcją jest parking na polu kempingowym przy samolocie (własciciel pobierał za to symboliczną opłatę dzienną, ostatnio nie widziałem aby miał otwarty ośrodek), z którego można wyjść bezpośrednio na startowisko. Jeśli planujemy latać do nocy warto zapytać do której należy zabrać auto.
edit(czerwiec 2020): samolot zniknął, nie wiem czy pole kempingowe nadal funkcjonuje - bardzo możliwe, że bez większych problemów można podjechać sobie prawie pod startowisko.
Chłapowo | Warunki do lotów
Przed startem należy sprawdzić rezerwacje w AUP i ich aktywacje w FIS Gdańsk (+48225747485). Nawet jeśli nie było rezerwacji strefy TSA16B to przed lotami dzwonimy na FIS Gdańsk - jeśli tego nie zrobimy to na przedpolu możemy spotkać nisko przelatujące awionetki lub śmigłowce.
W zakresie warunków pogodowych w prognozach należy wypatrywać wiatru z kierunków 30-60 stopni, optymalna siła wiatru na starcie to 5-8m/s mierzone na krawędzi klifu.
Latanie na klifie w Chłapowie nie jest szczególnie wymagające, ale warto cały czas czujnie obserwować pogodę - w przypadku mocno narastającego wiatru uciekać na przedpole i lądować na plaży jeśli toplanding nie będzie już bezpieczny. Klif w Chłapowie chyba najczęściej gubi pilotów nieprawidłowo podchodzących do toplandingu (kilka razy widziałem efekty turbulencji na niewielkiej wysokości lub walkę z przewianiem nad startowiskiem) oraz zbyt mało czujnie obserwujących powietrze np. dość silna dysza tworzy się w okolicach wąwozu na północ od startowiska.
Chłapowo | Startowisko
W Chłapowie startuje się z dużej łąki znajdującej się przy krawędzi klifu, graniczy ona z rezerwatem dlatego trzeba uważać aby nie niszczyć roślinności otaczającej polankę.
Łączka z której się startuje ma powierzchnię wystarczającą na spokojne, równoległe wyszpejenie się kilku pilotów. O ile mamy dobrze przećwiczoną alpejkę start nie powinien sprawić większych trudności. Jeśli wieje mocno, warto poprosić innych pilotów klifowych o asystę przy starcie.
Częstym błędem jaki można zobaczyć u osób przyjezdnych jest próba stawiania skrzydła w głębi polany. Jeśli wieje mocno, zdecydowanie lepiej zacząć stawiać strzydło możliwie blisko krawędzi klifu, a przy stawianiu skrzydła szybko podejść pod nie w celu ograniczenia energii z jaką szarpnie. Jeśli w mocnym warunie postanowimy postawić skrzydło w głębi łączki to niepotrzebnie stracimy dużo energii idąc do krawędzi klifu (o ile uda się nam do niej dojść).
edit(czerwiec 2020): ze względu na oberwanie się klifu zmienił się trochę sposób w jaki powietrze opływa startowisko. Przy krawędzi klifu jest mocny rotor i trzeba użyć dużo siły aby postawić skrzydło. Zdecydowanie wygodniej jest rozłożyć skrzydło w głębi klifu, poprosić kogoś o podtrzymanie krawędzi natarcia na wysokości twarzy, wyczekanie na podmuch i dynamiczne podniesienie skrzydła z późniejszym dojściem do krawędzi. Alternatywą przy północnych odchyłkach może być polanka na północ od "tradycyjnego" startowiska.
Chłapowo | Lądowiska
W Chłapowie mamy dwie opcje lądowania:
toplanding - ze względu na wielkość startowiska jest to chyba najczęściej wybierany sposób lądowania w tym miejscu, podchodząc do lądowania trzeba uważać na rotory powstające za krawędzią klifu - w zależności od mocy wiatru w danym dniu i jego kierunku zmienia się ich zasięg. W przypadku bardzo mocnego wiatru warto rozważyć lądowanie na plaży.
plaża - jest najczęściej wybierana opcja przez początkujących pilotów, szczególnie zalecana przy mocnym, nierównym wietrze. Plaża pod klifem jest na tyle długa i szeroka, że bez większych problemów znajdziemy miejsce do lądowania (nawet w szczycie sezonu). Wrócić na startowisko możemy na dwa sposoby - na południe od startowiska znajdują się ładne, odnowione szerokie schody (wejście nr14) - po wdrapaniu się na górę skręcamy w prawo i idziemy ścieżką wzdłuż płotu. Jeśli nie planujemy ponownie startować możemy obrać przeciwny kierunek - w sezonie znajdziemy tam kilka lokali gastronomicznych. Drugą opcją powrotu na klif jest wejście znajdujące się na północ od startowiska (wejście nr15) - idąc w górę odbijamy wąską ścieżką w lewo i w końcu powinniśmy trafić z powrotem na startowisko.
Chłapowo | Ocena waruna
W przypadku wiatru mocniejszego niż 8m/s mierzonego na starcie nie zaleca się startów na niedoważonych paralotniach - warto skonsultować się z innymi latającymi w tym miejscu - jeśli wszyscy są już w powietrzu to o warun możemy zwykle dopytać na częstotliwości 146.025. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności szeroko rozumianego „groundhandlingu”, to dobrym pomysłem będzie poproszenie innych pilotów o asekurację przy starcie.
Przed, jak i w trakcie lotu warto obserwować morze. Pojedyncze grzywy na morzu z reguły zwiastują dobrą siłę wiatru, jeśli w trakcie lotów widzimy że w oddali zaczyna ich przybywać to warto trzymać się przedpola - bardzo możliwe, że gdy grzywy dotrą do brzegu będzie już za mocno na przyjemne latanie.
Przed startem warto obserwować mewy. Jeśli żaglują na nad klifem z całkowicie rozłożonymi skrzydłami (i nie wspomagają się nimi) oznaczać to będzie że panują dobre warunki do lotów. Gdy są wyłącznie daleko na przedpolu, lub szybują z podkurczonymi skrzydłami („na speedzie”) to możemy podejrzewać że u góry będzie za mocno - warto zasięgnąć opinii bardziej doświadczonych klifiarzy i wstrzymać się ze startem.
Chłapowo - Lokalne Zasady
Latając na klifach nadmorskich należy pamiętać o tym, aby w trakcie mijania pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu (jeśli jesteśmy wyżej to mijając się odbijamy w morze). Pilot lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a ten na dole będzie miał większe szanse na utrzymanie się na żaglu w przypadkusłabego waruna.
Przed nawracaniem zawsze rozglądamy się aby nie wlecieć komuś w drogę. Zakręty markujemy balansem ciała i ułożeniem rąk. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to odpuszczamy aby zachować bezpieczną separację - możliwe, że osoba z którą się mijamy nie latała wcześniej na klifach i lata tylko wg zasady zbocza po prawej.
Na klifach staramy się nie wyprzedzać, jesli już koniecznie chcemy to zrobić to wyprzedzamy od strony zawietrznej wyprzedzanego (mniejsze szanse że odbierzemy mu możliwość skrętu).
Na klifach nadmorskich zawsze latamy z dobrze wyregulowanym speed systemem – jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa – w przypadku wzrostu siły wiatru, trafienia w dyszę lub złej oceny pogody dodatkowe kilka km/h postępowej może uratować nas przed przewianiem.
Chłapowo | Loty widokowe paralotnią
Jeśli szukasz solidnych profesjonalistów, u których można wykupić bezpieczne loty widokowe paralotnią w Chłapowie to skontaktuj się z:
Robert Machel - bez wątpienia najbardziej doświadczony pilot klifowy, który prócz organizacji lotów tandemowych paralotnią prowadzi szkołę paralotniową,
Przemek Kamon - doświadczony pilot tandemowy, który lata głównie w Borsku, ale organizuje loty tandemowe także lata na klifie w Chłapowie.
Chłapowo | Przydatne linki
Kamera, Kamera2 - przy wejściu na plażę we Władysławowie, przy maksymalnej pozycji w lewo można czasem zauważyć latające paralotnie.
Stacja Meteo - znajdująca się na latarni w Rozewiu, przydatna do szacowania kierunku - ze względu na wysokie drzewa na przedpolu wskazywana siła wiatru różni się mocno od tego co zmierzymy na startowisku.
Klifowy raport pogodowy - pdf z automatyczną analizą prognoz, namiarami na startowiska i przydatnymi linkami.