Waypoint Name : Krynica Morska (Poland)  
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Google Twitter Email
Site record (OLC): 111.7 km - Robert Machel

Altitute gain Record: 117 m - Robert Kluczynski

Maximum airtime at this site: 101:36:25 - Robert Machel

The highest number of flights from this takeoff: Robert Machel

All flights near this point: [ 76 ]

Total airtime from this takeoff: 154:03

lat/lon (WGS84):
54.3812 , 19.4152
N 54° 22.87200' , E 19° 24.91200'
N 54° 22' 52.3" , E 19° 24' 54.7"

UTM: 34U X: 397072 Y: 6027092

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Pomeranian Voivodeship 
Site/takeoff Description
Dojazd
 
Trafienie na startowisko w Krynicy Morskiej nie powinno sprawić większych trudności – po wjeździe do miasteczka wypatrujemy stacji benzynowej znajdującej się po lewej stronie - przed nią odbijamy w lewo i jedziemy aż do pętli/przystani. Zasilamy parkomat (działa między 1.07 a 31.08) i ze szpejem na plecach ruszamy na klif znajdujący się kilkaset metrów na zachód mierząc od wejścia na plażę przy parkingu. Opcją wyraźnie wygodniejszą od plaży jest spacer leśną ścieżką – klif osłoni nas od wiatru, a nogi zmęczą się wyraźnie mniej niż podczas marszu na plażowym piasku. Jeśli opis wydaje się pokręcony to można kliknąć w pinezkę na mapie google.
 
Warunki do lotów
 
Przy dobrych warunkach wiatrowych na klifie można latać między miejscowością Piaski na wschodzie i Jantar na zachodzie - obszar ten częściowo znajduje się w strefie TSA16E, dlatego przed rozpoczęciem lotów trzeba sprawdzić aktualny AUP i o lotach poinformować FIS Gdańsk (+48225747485). Strefa zaczyna się na zachód od wejścia nr 47 na plażę w Kątach Rybackich - nawet gdy jest aktywna to mamy do dyzpozycji ładnych kilka kilometrów klifu. Jeśli lecąc na zachód zobaczymy przystań (przy której kilkadziesiąt metrów od plaży będzie mała pętla) będzie to oznaczało że jesteśmy już w przestrzeni objętej wspomnianą strefą.
 
Lotne kierunki wiatrowe to zakres 330-350 stopni, jeśli potrafisz mocno przykleić się do krawędzi klifu znajdującego się na wschód od startowiska to po kilkuset metrach lotu na wysokości drzew powinno udać Ci dostać się na żagiel (przy idealnym kierunku nawet gdy ciągła prędkość wiatru mierzona na starcie ma moc jedynie 5-6m/s). Rekordowe loty odbywają się tu często przy prędkościach wiatru zbliżonych do 10m/s.
 
Widok z powietrza na startowisko paralotniowe w Krynicy Morskiej
 
Startowisko
 
W Krynicy Morskiej najczęściej startuje się z przed wydmy znajdującej się przy wejściu na plażę nr 32. W większości przypadków skrzydło stawia się na plaży, podchodzi pod klif lub wspomniane wejście na plażę i po krótkim rozbiegu rozpoczyna się lot mocno przyklejając się do klifu po prawej. W silnym warunie czasem do rozpoczęcia lotu wystarczy krótki bieg wzdłuż klifu ze skrzydłem nad głową. 
 
Nastawiając się na latanie w Krynicy Morskiej należy pamiętać, iż w szczycie sezonu, w okolicach wspomnianych wejść na plażę może być dość tłoczno a chodzenie po klifie jest zabronione i za takowe można dostać mandat.
 
Klif w Krynicy Morskiej jest niski a wiatr przy którym się lata zwykle mocny – dlatego decydując się na start warto mieć dobrze opanowaną alpejkę i umiejętności panowania nad glajtem w mocnym wietrze. Jest to o tyle ważne, że za klifem/wydmą na której tworzy się żagiel rosną dość wysokie drzewa, a samo startowisko porośnięte jest na sporej części czepliwą roślinnością (dzika róża, małe iglaki), aby było ciekawiej na zboczach wydmy leżą liczne gałęzie i tuż przed nimi jest niski płotek z drzewcowych palików. Ze względu na powyższe starty w Krynicy pochłonęły już wiele skrzydeł – niejedno rozdarcie spowodowane było zahaczeniem linek o przeszkody i wystrzeleniem skrzydła w powietrze przez silny wiatr. Innym dość częstym scenariuszem jest zawieszenie skrzydła na drzewach i rozerwanie w wyniku targania przez porywisty wiatr. Połączenie wielu godzin spędzonych na groundhandlingu, umiejętności zachowania zimnej krwi i odrobiny szczęścia powinno uchronić przed nieprzyjemnymi sytuacjami na starcie i w pierwszych minutach lotu.
 
W sytuacji gdy kilku pilotów przygotowuje się do startu a warun jest delikatny ze startem warto poczekać do momentu gdy poprzednik dostanie się na żagiel i nie będzie musiał już przyklejać się do drzew znajdujących się między wejściem 32 i 31 – zdecydowanie zwiększymy swoje jak i jego szanse na fajny lot żaglowy.
 
Jeśli chodzi o latanie w Krynicy to prócz przewiania, atrakcji przy starcie (np. szkwał wdmuchujący na drzewa), nóg zmęczonych od ciągłego ciśnięcia speeda, długiego powrotu plażą po osłabnięciu wiatru raczej nie powinno być większych niedogodności. Warto pamiętać, że mocny wiatr może być turbulentny co może nieść przykre konsekwencje, szczególnie przy lotach na niskich wysokościach które na niektórych odcinkach klifu są trudne do uniknięcia - zachowajmy czujność. Latając na tym klifie warto pamiętać o dyszach, które tworzą się w miejscu niepozornych przecinek jak i młodszych/niższych lasów.
 
Gdy wiatr wieje zbyt słabo na loty żaglowe plaża w Krynicy jest fajnym miejscem do ćwiczenia groundhandlingu:

 
Lądowiska
 
 W Krynicy Morskiej nie ma problemów z lądowaniem, zasadniczo istnieją dwie najbardziej popularne opcje:
 
  • plaża - jest bardzo długa i szeroka, dlatego nawet w szczycie sezonu wypoczynkowego nie powinniśmy mieć problemów ze znalezieniem miejsca do lądowania. Warto pamiętać że lotny odcinek klifu ma ponad 20km a spacer po plaży z ciężkim plecakiem wymaga niezłej kondycji - jeśli warun zaczyna słabnąć to warto pomyśleć o obraniu kierunku miejsca z którego startowaliśmy  ;)
  • drzewa – w Krynicy zwykle lata się w mocnym warunie i jeśli nie mamy dobrze wyregulowanego speeda lub nie potrafimy odpuścić w odpowiednim momencie to możemy na nich skończyć - jeśli widzimy że wiatr narasta i coraz trudniej przebić się na przedpole to warto pomyśleć o lądowaniu. Ze względu na długość klifu warto mieć przy sobie urządzenie GPS, które pozwoli na dość precyzyjnie podać namiary przy ewentualnym kontakcie z dyspozytorem straży pożarnej - 998 ;-)
 
Ocena waruna
 
Klif w Krynicy jest niski i dość często nad drzewami wieje wyraźnie mocniej niż na poziomie plaży. W przypadku wiatru mocniejszego niż 9m/s mierzonego na górze wydmy warto skonsultować się z innymi latającymi w tym miejscu - jeśli wszyscy są już w powietrzu to można próbować dopytać na częstotliwości 146.025. Jeśli nie jesteśmy pewni co do mocy, to najlepiej próbować postawić skrzydło bliżej linii brzegowej, osoba która ma dobrze opanowany groundhandling powinna dać radę zgasić skrzydło przed zaciągnięciem w krzaki (co może być trudniejsze jeśli postanowimy stawiać skrzydło zaraz pod skarpą).
 
Przed, jak i w trakcie lotu warto obserwować morze. Pojedyncze grzywy na morzu z reguły zwiastują dobrą moc wiatru, jeśli w trakcie lotów widzimy że w oddali zaczyna ich przybywać to warto trzymać się przedpola -  bardzo możliwe, że gdy grzywy dotrą do brzegu będzie już za mocno na przyjemne latanie.
 
Przed startem warto obserwować mewy. Jeśli żaglują na nad klifem z całkowicie rozłożonymi skrzydłami (i nie wspomagają się nimi) oznaczać to będzie że panują dobre warunki do lotów. Gdy są wyłącznie daleko na przedpolu, lub żaglują z mocno podkurczonymi skrzydłami („na speedzie”) to możemy podejrzewać że u góry jest już za mocno - warto zasięgnąć opinii bardziej doświadczonych klifiarzy.
 
Lokalne Zasady
 
Latając na klifach nadmorskich warto pamiętać o tym, aby w trakcie mijania pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu (jeśli jesteśmy wyżej to mijając się odbijamy w morze). Pilot lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a ten na dole będzie miał większe szanse na utrzymanie się na żaglu w przypadku słabego waruna. 
 
Przed nawracaniem zawsze rozglądamy się aby nie wlecieć komuś w drogę. Zakręty markujemy balansem ciała i ułożeniem rąk. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to odpuszczamy aby zachować bezpieczeństwo - możliwe, że osoba z którą się mijamy nie latała wcześniej na klifach i lata tylko wg zasady zbocza po prawej.
 
Na klifach raczej nie wyprzedzamy, jesli już koniecznie chcemy to zrobić to wyprzedzamy od strony zawietrznej wyprzedzanego (mniejsze szanse że odbierzemy mu możliwość skrętu).
 
Na klifach nadmorskich zawsze latamy z dobrze wyregulowanym speed systemem – jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa – w przypadku wzrostu siły wiatru, trafienia w dyszę lub złej oceny pogody dodatkowe kilka km/h postępowej może uratować nas przed przewianiem.
 
Przydatne linki
 
Facebookowa grupa informowania o warunie - tu lokalni piloci dzielą  się czasem informacjami o warunkach do lotów
 
Klifowy raport pogodowy - można pobrać PDF'a z automatyczną analizą prognoz, namiarami na startowisko i przydatnymi linkami
 
krynicamorska.webcamera.pl - pod tym adresem w sezonie będziemy mieli widok na plażę w niedłużej odległości od startowiska (poza sezonem możemy mieć widok na jakiś skwerek w Krynicy) - czasem można zauważyć na niej osoby już latające, zwykle warto zwrócić uwagę na fale, mewy, kierunek wiatru (ludzi wytrzepujących ręczniki, rozstawiających parawany czy bawiących się latawcami). Jeśli kamerą bardzo mocno trzęsie to może być zbyt mocno na latanie.
 
Dane z sondy na latarni morskiej - na stronie znajdziemy informacje o kierunku wiatru i jego prędkości z stacji meteo na latarni morskiej w Krynicy. Jeśli moc wiatru wynosi 6-8m/s to znaczy że może być ok. Aktualizacja danych co 30 minut.
 
Opis startowiska na stronie GCG.
 
 
 
 


Copyright © 2018 - leonardo.pgxc.pl - regulamin