Waypoint Name : Debina (Poland)  
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Google Twitter Email
Site record (OLC): 51.8 km - Wojtek Bykowski

Altitute gain Record: 244 m - Tomasz Pilecki

Maximum airtime at this site: 150:14:05 - Tomasz Pilecki

The highest number of flights from this takeoff: Tomasz Pilecki

All flights near this point: [ 199 ]

Total airtime from this takeoff: 206:45

lat/lon (WGS84):
54.6372 , 17.0014
N 54° 38.23200' , E 17° 0.08400'
N 54° 38' 13.9" , E 17° 00' 5.0"

UTM: 33U X: 629170 Y: 6056260

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Pomeranian Voivodeship 
Link to more information https://goo.gl/maps/9FYswLEk5LH2 
Site/takeoff Description

 

Dębina to piękny klif nad którym można latać żaglowo między Ustką a miejscowością Rowy, przy odrobinie szczęścia niebo będziemy dzielić z pięknymi ptakami drapieżnymi (bez obaw, nie słyszałem aby atakowały paralotniarzy). Północno zachodnia wystawka klifu sprawia, iż tuż przed zachodem słońca światło urokliwie oświetla klif (warto celować w tzw. 'złotą godzinę'). Klif znajduje się w zasięgu strefy TSA14B, dlatego przed ruszeniem na latanie warto sprawdzić rezerwacje w AUP i przed startem o lotach poinformować FIS Gdańsk (+48225747485). 
 
Dojazd
 
Jeśli odwiedzamy Dębinę pierwszy raz to warto w nawigację wprowadzić koordynaty dzikiego parkingu zamiast współrzędnych startowiska. Z jakiej strony byśmy nie jechali to warto przestrzegać przepisów (i uruchomić yanosika) gdyż północne wybrzeże jest znane nie tylko z pięknych plaż, ale także z tras naszpikowanych fotoradarami na których dodatkowo  kursują tajniacy przywołujący na ziemię wszelakich mistrzów kierownicy ;-)
 
Wracając do dzikiego parkingu – jest na nim wystarczająco dużo miejsca na zaparkowanie kilku aut. Kuszący może wydawać się przejazd za szlaban zamykający drogę prowadzącą pod startowisko  - warto mieć na uwadze, że w takim przypadku ryzyko na mandat jest dość wysokie. Zostawiając auto na dzikim parkingu warto mieć w bagażniku pompkę lub kompresorek – słyszałem iż okoliczni miłośnicy przyrody potrafią spuszczać powietrze z kół zaparkowanych tam aut i za wycieraczką zostawić kartkę z upomnieniem dlaczego tak się stało. 
 
Po zaparkowaniu auta pozostaje spacer drogą za szlabanem, gdy dojdziemy do polany odbijamy w prawo na startowisko. Jeśli warun kuleje mimo obiecujących prognóz to możliwe iż spotkamy „Dębiniarzy” piekących kiełbaski na ognisku ;-)
 
 

 

Startowisko
 
Jest nim polanka opadająca delikatnie za klifem, bez większych problemów miejsca powinno starczyć na wyszpejenie się dwóch pilotów. Pochylenie polanki ułatwia spokojne rozłożenie glajta - przy powierzchni polanki prawie nie czuć wiatru. Miejscówka otoczona jest drzewami, dlatego w przypadku braku doświadczenia w startach klifowych lub pewności że sobie poradzimy w danym dniu lepiej poprosić innych o asystę przy starcie.
 
Startowisko pozwala na starty gdy wiatr wieje z kierunków 280-350 stopni. Na żagiel powinniśmy bez problemu zabrać się już przy wietrze 5m/s, gdy wiatromierz na starcie pokaże 10m/s to warto skonsultować warun z miejscowymi pilotami bo może być za mocno (ale nie musi).
 
Gdy mocno wieje można spróbować startu spod klifu (należy zadać sobie wtedy pytanie czy na pewno warun nas nie przerośnie) – na plaży podnosimy skrzydło i biegnąc blisko klifu rozpoczynamy lot żaglowy – uwaga na liczne gałęzie drzew. Start z plaży jest łatwiejszy w przypadku lekkich odchyłek, gdyż przy wietrze idealnie pod klif na plaży może wytworzyć się tzw poducha.
 
Poniżej film, na którym dobrze widać startowisko, lądowisko oraz podejścia do toplandingu:


 
 
Lądowiska
 
W przypadku lotów żaglowych w Dębinie mamy dwie opcje:
  • toplanding – przy spokojnym warunie nie powinno być z nim większego problemu – w przpadku mocniejszego wiatru warto mierzyć swoje siły na zamiary gdyż startowisko znajduje się w dość silnych noszeniach i bez odpowiej praktyki możemy narobić sobie szkód.
  • lądowanie na plaży – w okolicach startowiska plaża jest dość szeroka - łatwe lądowanie i dużo miejsca na spakowanie glajta. W sezonie letnim należy uważać na plażowiczów – czasem lepiej wybrać miejsce oddalone kilka minut spacerkiem a wolne od parawanów i innych przeszkód. Kilkaset metrów na wschód od startowiska znajdują się schody którymi możemy wejść na klif, następnie już bez większych problemów powinniśmy dotrzeć na startowisko chodząc ścieżkami lasu bukowego. Wspinanie się na klif w innych miejscach może zaowocować mandatem.
Ocena warunu
 
Na krawędzi klifu powietrze kompresuje się, co skutkuje przyspieszeniem jego prędkości i mocnym noszeniem. Bywa tak, że wiatr mierzony na krawędzi klifu ma ok 10m/s a w powietrzu i tak można jeszcze normalnie latać. W przypadku takiej pogody warto swoją ocenę skonsultować z lokalnymi pilotami (jeśli wszyscy są już w powietrzu to pewnie będą dostępni na częstotliwości 146.025). 
 
Przed, jak i w trakcie lotu warto obserwować morze. Pojedyncze grzywy na morzu z reguły zwiastują dobrą moc wiatru, jeśli w trakcie lotów widzimy że w oddali zaczyna ich przybywać to warto zastanowić się nad lądowaniem -  bardzo możliwe, że gdy dotrą do brzegu będzie już za mocno na przyjemne latanie.
 
Przed startem warto obserwować mewy. Jeśli żaglują na nad klifem z całkowicie rozłożonymi skrzydłami (i nie wspomagają się nimi) oznaczać to będzie że panują dobre warunki do lotów. Gdy są wyłącznie daleko na przedpolu, lub latają z mocno podkurczonymi skrzydłami („na speedzie”) to możemy podejrzewać że jest za mocno - warto poprosić o ocenę bardziej doświadczonych klifiarzy.
 
Lokalne zasady
 
Latając na klifach nadmorskich warto pamiętać o tym, aby w trakcie mijania pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu (jeśli jesteśmy wyżej to mijając się odbijamy w morze). Pilot lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a ten na dole będzie miał większe szanse na utrzymanie się na żaglu w przypadku słabego waruna.
 
Przed nawracaniem zawsze rozglądamy się aby nie wlecieć komuś w drogę. Zakręty markujemy balansem ciała i ułożeniem rąk. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to odpuszczamy aby zachować bezpieczeństwo - możliwe, że osoba z którą się mijamy nie latała wcześniej na klifach i lata tylko wg zasady zbocza po prawej.
 
Na klifach raczej nie wyprzedzamy, jesli już koniecznie chcemy to zrobić to wyprzedzamy od strony zawietrznej wyprzedzanego (mniejsze szanse że odbierzemy mu możliwość skrętu).
 
Na klifach nadmorskich zawsze latamy z dobrze wyregulowanym speed systemem – jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa – w przypadku wzrostu siły wiatru, trafienia w dyszę lub złej oceny pogody dodatkowe kilka km/h postępowej może uratować nas przed przewianiem. 
 
Przydatne linki
 
Facebookowa grupa informowania o warunie - tu lokalni piloci dzielą  się czasem informacjami o warunkach do lotów
Klifowy raport pogodowy - można pobrać PDF'a z automatyczną analizą prognoz
Aquila paralotnie – strona fb lokalnej szkoły paralotniowej. Zawsze można podpytać Waldka o jego ocenę prognoz na Dębinę, jeśli jesteśmy z osobami towarzyszącymi to można u niego dla nich wykupić lot tandemem nad tym pięknym klifem. Jeśli jedziemy z daleka to bardzo możliwe, iż Waldek będzie w stanie polecić jakieś sensowne zakwaterowanie w okolicy.
Stacja meteo w Ustce - stacja meteo w ustce
Opis startowiska na stronie GCG 
 
 


Copyright © 2018 - leonardo.pgxc.pl - regulamin