Startowisko Paralotniowe Jastrzębia Góra
Klif w Jastrzębiej Górze jest dość łatwym miejscem do latania, nie powinien zaskoczyć niespodziewaną dyszą czy innymi dziwnymi atrakcjami - w połączeniu ze spokojną bryzą pozwala na pełen relaks w pięknej scenerii.
Przy przeciętnym warunie bez problemów możemy latać do umocnień przy obiekcie „willa Wiktor”, a lecąc na wschód przy przeciętnym warunie bez większych problemów dolecimy w okolice latarni morskiej na Rozewiu (po drodze mijając Punkt Obserwacji Wojskowo Technicznej Wojsk Ochrony Pogranicza - taka tajemnicza blaszana wieżyczka oraz hotel Faleza nie do końca nam obojętny, ale o tym za chwilę). W przypadku wschodnich odchyłek istnieje szansa na dłuższe loty żaglowe między Jastrzębią Górą i Władysławowem.
Jastrzębia Góra | Dojazd do startowiska
Na startowisko bez problemu doprowadzi nawigacja google, jeśli takiej nie posiadamy to przejeżdżając przez Jastrzębią Górę wypatrujemy Polo Marketu – wjeżdżamy przy nim w ulicę Juliusza Słowackiego i kierujemy się w stronę bulwaru. O ile trafienie na startowisko nie sprawi najmniejszych trudności, to znalezienie wolnego miejsca parkingowego w szczycie sezonu może być trochę większym wyzwaniem. Jedną z opcji jest płatny parking na terenie ośrodka wypoczynkowego „Promenada” (cena jak na parking dość wysoka, ale jeśli nie ma innych wolnych miejsc to chyba warto bo zaledwie kilka kroków od startowiska) – wjazd znajduje się na końcu ulicy Słowackiego (po lewej stronie - zaznaczony na niebiesko). Sama ulica posiada przy jednej krawędzi wydzielone miejsca parkingowe – nie zapominajmy o konieczności uiszczenia opłaty w sezonowo aktywowanych parkomatach.
Jastrzębia Góra | Warunki do lotów
Przed rozpoczęciem lotów należy sprawdzić
AUP, gdyż klif na którym latamy znajduje się w przestrzeni strefy
TSA16B– jeśli nie ma aktualnych rezerwacji to przed startem i tak należy wykonać telefon do FIS Gdańsk (
+48225747485) informując o planowanych lotach.
Jeśli chodzi o warunki pogodowe to należy czekać na wiatr z kierunków
330-30 stopni, optymalna siła wiatru to
5 do 8m/s mierzone na krawędzi klifu. W przypadku mocniejszego wiatru warto podpytać o opinię lokalnych pilotów, jeśli wszyscy są w powietrzu to jest duża szansa że będą mieliradia ustawione na częstotliwość
146.025.
Jastrzębia Góra | Startowiska
Klif w Jastrzębiej Górze posiada jedno główne startowisko – jest to krótka łączka znajdująca się przed barierkami ograniczającymi plac dla spacerowiczów. Mimo tabliczki o zakazie wstępu nie powinno być większych problemów, sam
sołtys Jastrzębiej Góry specjalnie z myślą o nas zadbał o to, aby barierki nie przebiegały tuż przy samej krawędzi klifu (dzięki!).
Startowisko ma wystarczająco dużą powierzchnię na równoczesne wyszpejenie się kilku pilotów. O ile nie wieje przy górnej graincy mocy dla osób z dobrze przećwiczoną alpejką start nie powinien sprawić większych trudności. Jeśli nie będziemy potrafili opanować skrzydła może ono skończyć na drewnianych barierkach, ławkach, lunecie lub nawet w gałęziach drzew. Dlatego w przypadku mocnego wiatru, gdy nie ma osób które mogą asekurować przy starcie możemy pokusić się o zejście na tzw „półkę” – jest tam trochę krzaków oraz metalowe pręty wystające z umocnień zbocza – trzeba na nie uważać gdyż zahaczenie linkami może zniszczyć nam skrzydło. W sezonie jest sporo ludzi przyglądających się startującym – pamiętajmy o tym aby uważać na osoby postronne – otarcia cienkimi linkami mogą na długo pozostawić blizny.
W przypadku
słabego waruna po starcie należy mocno przykleić się do klifu, w przypadku odchyłek zdecydowanie lepszą opcją jest
start w kierunku pod wiatr (jeśli ich nie ma to kierujemy się na wschód). Jeśli jest słabo a wysokość zdobywamy bardzo powoli to po dostaniu się na żagiel uciekamy z nad startowiska robiąc miejsce dla pozostałych oczekujących na start.
Wzdłuż klifu istnieje kilka mniej lub bardziej przyjaznych miejsc w których także można wystartować –
ciekawą alternatywą dla „oficjalnego” startowiska w Jastrzębiej Górze jest trawnik przed hotelem
Faleza (przy masztach z flagami). Przecinka w drzewach jest spora, ale w przypadku odchyłek lub słabego wiatru należy uważać – drzewa są tu dość wysokie i zwiększają ryzyko powikłań podczas startu. Atutem tego miejsca z pewnością jest
duży zadbany trawnik i przychylność właściciela obiektu. Bezpośrednio przy hotelu jest wejście (nr 18) dlatego w przypadku nieudanego startu lub słabnącego waruna dość łatwo wrócimy na startowisko.
Jastrzębia Góra | Lądowiska
W Jastrzębiej Górze są zasadniczo dwie opcje lądowania:
-
plaża – kiedyś patrząc ze startowiska mogło czasem wydawać się że było jej niewiele, to nawet przy wyższym stanie wody na wschód jak i zachód od startowiska można było znaleźć suchy kawałek plaży. W roku 2019 plaża została mocno poszerzona i podejrzewam, że nawet w czasie przypływu spokojnie wylądujemy na suchej plaży. Zdecydowanie najwygodniej jest lądować kawałek na zachód od starowiska – znajduje się tam niedawno odnowione, szerokie wejście (nr24) prowadzące prosto na promenadę. Najważniejszym kryterium wyboru miejsca lądowania na plaży nie powinna być jednak bliskość startowiska, a bezkolizyjność - uważajmy na plażowiczów/spacerowiczów czasem lepiej wylądować z dala od ludzi – oni nie lubią cienkich linek wżynających się w skórę, a nasze glajty nie przepadają za tyczkami parawanów/parasoli, słodkimi napojami czy żarzącymi się papierosami.
-
toplanding – od momentu wybudowania promenady i ogrodzenia ruin budynku toplanding jest trochę bardziej wymagający, jednak przy sprzyjającej mocy wiatru jak najbardziej wykonalny – zwykle laminarny wiatr ułatwia precyzyjne zaparkowanie na ograniczonej przestrzeni. W przypadku większej mocy wiatru można próbować „toplandingu” na półce znajdującej się przed startowiskiem.
Jastrzębia Góra | Ocena waruna
W przypadku wiatru mocniejszego niż 8m/s mierzonego na krawędzi klifu warto skonsultować się z innymi latającymi w tym miejscu - jeśli wszyscy są już w powietrzu to można próbować dopytać na częstotliwości 146.025. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności szeroko rozumianego „groundhandlingu”, to dobrym pomysłem będzie poproszenie innych pilotów o asekurację przy starcie, lub zejście na półkę.
Przed, jak i w trakcie lotu warto obserwować morze. Pojedyncze grzywy na morzu z reguły zwiastują dobrą siłę wiatru, jeśli w trakcie lotów widzimy że w oddali zaczyna ich przybywać to warto trzymać się przedpola - bardzo możliwe, że gdy grzywy dotrą do brzegu będzie już za mocno na przyjemne latanie.
Przed startem warto obserwować mewy. Jeśli żaglują na nad klifem z całkowicie rozłożonymi skrzydłami (i nie wspomagają się nimi) oznaczać to będzie że panują dobre warunki do lotów. Gdy są wyłącznie daleko na przedpolu, lub żaglują z mocno podkurczonymi skrzydłami („na speedzie”) to możemy podejrzewać że u góry jest już za mocno - warto zasięgnąć opinii bardziej doświadczonych klifiarzy i wstrzymać się ze startem.
Jastrzębia Góra | Lokalne Zasady
Latając na klifach nadmorskich należy pamiętać o tym, aby w trakcie mijania pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu (jeśli jesteśmy wyżej to mijając się odbijamy w morze). Pilot lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a ten na dole będzie miał większe szanse na utrzymanie się na żaglu w przypadkusłabego waruna.
Przed nawracaniem zawsze rozglądamy się aby nie wlecieć komuś w drogę. Zakręty markujemy balansem ciała i ułożeniem rąk. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to odpuszczamy aby zachować bezpieczną separację - możliwe, że osoba z którą się mijamy nie latała wcześniej na klifach i lata tylko wg zasady zbocza po prawej.
Na klifach raczej nie wyprzedzamy, jesli już koniecznie chcemy to zrobić to wyprzedzamy od strony zawietrznej wyprzedzanego (mniejsze szanse że odbierzemy mu możliwość skrętu).
Na klifach nadmorskich zawsze latamy z dobrze wyregulowanym speed systemem – jest to bardzo ważny element bezpieczeństwa – w przypadku wzrostu siły wiatru, trafienia w dyszę lub złej oceny pogody dodatkowe kilka km/h postępowej może uratować nas przed przewianiem.
Jastrzębia Góra | Loty widokowe paralotnią
Jeśli szukasz profesjonalistów, którzy zapewnią bezpieczny lot widokowy paralotnią Tobie, lub Twoim bliskim to zalecam kontakt z następującymi osobami:
-
Robert Machel - bez wątpienia jest to pilot z największym doświadczeniem klifowym w Trójmieście. Na codzień zajmuje się szkoleniem nowych adeptów paralotniarstwa, ale można umówić się z nim także na tandemowy lot widokowy paralotnią.
-
Przemek Kamon - jest to pilot tandemowy, który z pewnością większość lotów wykonał w Borsku. Loty tandemowe wykonuje także na Trójmiejskich klifach.
Jastrzębia Góra | Przydatne linki
Klifowy raport pogodowy - można pobrać PDF'a z automatyczną analizą prognoz, namiarami na startowiska i przydatnymi linkami
kamera przy wejściu nr 24 – przez dość długi czasu w zasięgu kamery znajdował się prowizoryczny maszt z tasiemkami, niestety ostatnimi dniami ktoś usunął tę minimalistyczną, ale jakże przydatną dla nas stację pogodową. Mimo to nadal warto obserwować obraz z kamery - kierunek wiatru oszacujemy patrząc na puszczane przez dzieci latawce, trzepane ręczniki i konfigurację parawanów. Moc wiatru idealnie ilustruje stan morza oraz reakcje drzew/krzaków w zasięgu kamery.
Kamera z hotelu Faleza – warto obserwować morze i siłę z jaką wiatr trzęsie drzewami – kamerka jest trochę mniej przydatna niż ta przy wejściu nr 24, niemniej czasem widać na niej przelatujących paralotniarzy (lub ich cienie).<
Dane ze stacji pogodowej zainstalowanej na latarni morskiej w Rozewiu - znajdziemy informacje o kierunku wiatru i jego prędkości, niestety jedynie pierwsza z wartości jest zbliżona do tego co czeka nas na klifie. Możliwe, że przekłamania co do mocy wiatru wynikają z bliskości wysokich drzew (stacja znajduje się jedynie kilka metrów nad nimi i dlatego mogą mieć wpływ na opływ wiatru w tym miejscu).
Sezonowy Ranking Klifowy - sezonowy ranking OLC z naszych klifów
Ponadczasowy Ranking Klifowy - takie "Best of The Best" z naszych klifów