Waypoint Name : Jastrzebia Gora (Poland)  
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Google Twitter Email
Site record: 8.4 km

See flights near this point [ 42 ]

lat/lon (WGS84):
54.835 , 18.3012
N 54° 50.10000' , E 18° 18.07200'
N 54° 50' 6.0" , E 18° 18' 4.3"

UTM: 34U X: 326675 Y: 6079768

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Pomeranian Voivodeship 
Link to more information http://goo.gl/maps/idr7phXKdUR2 
Site/takeoff Description
Klif  w  Jastrzębiej  Górze  jest  dość  łatwym  miejscem  do  latania,  nie  powinien  zaskoczyć  niespodziewaną  dyszą  czy  innymi  dziwnymi  atrakcjami  -  w  połączeniu  ze  spokojną  bryzą  pozwala  na  pełen  relaks  w  pięknej  scenerii. 
 
 
Przy przeciętnym warunie bez problemów możemy latać do umocnień przy  obiekcie  „willa  Wiktor”,  a  lecąc  na  wschód  przy  przeciętnym  warunie  bez  większych  problemów  dolecimy  w  okolice  latarni  morskiej  na  Rozewiu  (po  drodze  mijając  Punkt  Obserwacji  Wojskowo  Technicznej  Wojsk  Ochrony  Pogranicza  - taka  tajemnicza  blaszana  wieżyczka oraz  hotel  Faleza nie do końca nam obojętny, ale o tym za chwilę).  W  przypadku  wschodnich  odchyłek  istnieje  szansa  na  dłuższe  loty  żaglowe  między  Jastrzębią  Górą  i  Władysławowem.

Dojazd

Na  startowisko  bez  problemu  doprowadzi  nawigacja  google,  jeśli  takiej  nie  posiadamy  to  przejeżdżając  przez  Jastrzębią  Górę  wypatrujemy  Polo  Marketu  –  wjeżdżamy  przy  nim  w  ulicę  Juliusza  Słowackiego  i  kierujemy  się  w  stronę  bulwaru.  O  ile  trafienie  na  startowisko  nie  sprawi  najmniejszych  trudności,  to  znalezienie  wolnego  miejsca  parkingowego  w  szczycie  sezonu  może  być  trochę  większym  wyzwaniem.  Jedną  z  opcji  jest  płatny  parking  na  terenie  ośrodka  wypoczynkowego  „Promenada”  (cena  jak  na  parking  dość  wysoka,  ale  jeśli  nie  ma  innych  wolnych  miejsc  to  chyba  warto  bo  zaledwie  kilka  kroków  od  startowiska)  –  wjazd  znajduje  się  na  końcu  ulicy  Słowackiego  (po  lewej  stronie - zaznaczony na niebiesko).  Sama  ulica  posiada  przy  jednej  krawędzi  wydzielone  miejsca  parkingowe  –  nie  zapominajmy  o  konieczności  uiszczenia  opłaty  w  sezonowo  aktywowanych  parkomatach.
 
 


Warunki  do  lotów
 
Przed  rozpoczęciem  lotów  należy  sprawdzić AUP,  gdyż  klif  na  którym  latamy  znajduje  się  w  przestrzeni  strefy TSA16B–  jeśli  nie  ma  aktualnych  rezerwacji  to  przed  startem  i  tak  należy  wykonać  telefon  do  FIS  Gdańsk  (+48225747485)  informując  o  planowanych  lotach.

Jeśli  chodzi  o  warunki  pogodowe  to  należy  czekać  na  wiatr  z  kierunków 330-30  stopni,  optymalna  siła  wiatru  to 5  do  8m/s mierzone  na  krawędzi  klifu.  W  przypadku  mocniejszego  wiatru  warto  podpytać  o  opinię  lokalnych  pilotów,  jeśli  wszyscy  są  w  powietrzu  to  jest  duża  szansa  że  będą  mieliradia  ustawione  na  częstotliwość 146.025.

Startowiska
 
Klif  w  Jastrzębiej  Górze  posiada  jedno  główne  startowisko  –  jest  to  krótka  łączka  znajdująca  się  przed  barierkami  ograniczającymi  plac  dla  spacerowiczów.  Mimo  tabliczki  o  zakazie  wstępu  nie  powinno  być  większych  problemów,  sam  sołtys  Jastrzębiej  Góry  specjalnie  z myślą o nas zadbał o to, aby  barierki  nie  przebiegały  tuż  przy  samej  krawędzi  klifu (dzięki!). 
 
Startowisko  ma  wystarczająco  dużą  powierzchnię  na równoczesne wyszpejenie  się  kilku  pilotów.  O  ile  nie  wieje  przy  górnej  graincy  mocy  dla  osób  z dobrze  przećwiczoną  alpejką  start  nie  powinien  sprawić większych trudności. Jeśli  nie  będziemy  potrafili  opanować  skrzydła  może  ono  skończyć  na  drewnianych  barierkach,  ławkach,  lunecie  lub  nawet  w  gałęziach  drzew.  Dlatego w  przypadku  mocnego  wiatru,  gdy  nie  ma  osób  które  mogą  asekurować przy  starcie  możemy  pokusić  się  o  zejście  na  tzw „półkę” –  jest  tam  trochę  krzaków  oraz  metalowe pręty  wystające  z  umocnień  zbocza  –  trzeba  na  nie  uważać  gdyż  zahaczenie  linkami  może  zniszczyć  nam  skrzydło.  W  sezonie  jest  sporo  ludzi  przyglądających  się  startującym  –  pamiętajmy  o tym aby uważać  na  osoby  postronne –  otarcia  cienkimi  linkami  mogą na długo  pozostawić blizny.

W  przypadku  słabego  waruna  po  starcie  należy  mocno  przykleić  się  do  klifu,  w przypadku odchyłek zdecydowanie  lepszą  opcją  jest  start  w  kierunku  pod  wiatr  (jeśli  ich  nie  ma  to  kierujemy  się  na  wschód).  Jeśli  jest  słabo  a  wysokość  zdobywamy  bardzo  powoli  to  po  dostaniu  się  na  żagiel  uciekamy z nad startowiska robiąc miejsce  dla  pozostałych oczekujących  na  start.

Wzdłuż  klifu  istnieje  kilka  mniej  lub  bardziej  przyjaznych  miejsc  w  których  także można  wystartować  –  ciekawą alternatywą dla  „oficjalnego”  startowiska  w  Jastrzębiej  Górze  jest  trawnik  przed  hotelem Faleza (przy  masztach  z  flagami).  Przecinka  w  drzewach  jest  spora,  ale  w  przypadku  odchyłek  lub  słabego  wiatru  należy  uważać  –  drzewa  są  tu  dość  wysokie  i  zwiększają ryzyko  powikłań  podczas  startu.  Atutem  tego  miejsca  z  pewnością  jest  duży  zadbany  trawnik i przychylność właściciela obiektu.  Bezpośrednio  przy  hotelu  jest  wejście (nr  18) dlatego w przypadku nieudanego startu lub słabnącego waruna dość łatwo wrócimy na startowisko.
 
 
 
 
Lądowiska
 
W  Jastrzębiej  Górze  są  zasadniczo  dwie  opcje  lądowania:
  • plaża –  mimo  iż  patrząc  ze  startowiska  może  czasem  wydawać  się  że  jest  jej  niewiele,  to  nawet  przy  wyższym stanie  wody  na  wschód  jak  i  zachód  od  startowiska  powinien  znaleźć  się  suchy  kawałek  plaży.  Zdecydowanie  najwygodniej  jest  lądować  na  zachód  od  starowiska  –  znajduje  się  tam  niedawno  odnowione,  szerokie  wejście (nr24)  prowadzące  prosto  na  promenadę.  Najważniejszym  kryterium  wyboru  miejsca  lądowania  na  plaży  nie  powinna  być  jednak  bliskość  startowiska,  a  bezkolizyjność  -  uważajmy  na  plażowiczów/spacerowiczów czasem  lepiej  wylądować  z  dala  od  ludzi –  oni  nie  lubią  cienkich  linek  wżynających  się  w  skórę,  a  nasze glajty  nie  przepadają  za  tyczkami  parawanów/parasoli,  słodkimi  napojami  czy  żarzącymi  się  papierosami.
  • toplanding –  od  momentu  wybudowania  promenady  i  ogrodzenia  ruin  budynku  toplanding  jest  trochę  bardziej  wymagający,  jednak  przy  sprzyjającej  mocy  wiatru  jak  najbardziej  wykonalny  –  zwykle  laminarny  wiatr  ułatwia  precyzyjne  zaparkowanie  na  ograniczonej  przestrzeni.  W  przypadku  większej  mocy  wiatru  można  próbować  „toplandingu”  na  półce  znajdującej  się  przed  startowiskiem.
 
Ocena  waruna
 
W  przypadku  wiatru  mocniejszego  niż 8m/s mierzonego  na  krawędzi  klifu  warto  skonsultować  się  z  innymi  latającymi  w  tym  miejscu  -  jeśli  wszyscy  są  już  w  powietrzu  to  można  próbować  dopytać  na  częstotliwości 146.025.  Jeśli  nie  jesteśmy  pewni  swoich  umiejętności  szeroko  rozumianego  „groundhandlingu”,  to  dobrym  pomysłem  będzie  poproszenie  innych  pilotów  o  asekurację przy  starcie,  lub  zejście  na  półkę.
 
Przed,  jak  i  w  trakcie  lotu  warto  obserwować  morze. Pojedyncze  grzywy  na  morzu z  reguły  zwiastują  dobrą  siłę wiatru,  jeśli  w  trakcie  lotów  widzimy  że  w  oddali  zaczyna  ich  przybywać  to  warto  trzymać  się  przedpola  -  bardzo  możliwe,  że  gdy  grzywy  dotrą  do  brzegu  będzie  już  za  mocno  na  przyjemne  latanie.
 
Przed  startem  warto  obserwować  mewy.  Jeśli  żaglują  na  nad  klifem  z  całkowicie  rozłożonymi  skrzydłami  (i  nie  wspomagają  się  nimi)  oznaczać  to  będzie  że  panują dobre  warunki  do  lotów.  Gdy  są  wyłącznie  daleko  na  przedpolu,  lub  żaglują  z  mocno  podkurczonymi  skrzydłami  („na  speedzie”)  to  możemy  podejrzewać  że  u  góry  jest  już  za  mocno  -  warto  zasięgnąć  opinii  bardziej  doświadczonych  klifiarzy i wstrzymać się ze startem.
 
Lokalne  Zasady
 
Latając  na  klifach  nadmorskich  należy  pamiętać  o  tym,  aby  w  trakcie  mijania  pozwolić  pilotowi lecącemu  niżej  na  przyklejenie  się  do  klifu (jeśli  jesteśmy  wyżej  to  mijając  się  odbijamy  w  morze).  Pilot  lecący  wyżej  uniknie  turbulencji  od  strug  skrzydła  znajdującego  się  niżej,  a  ten  na  dole  będzie  miał  większe  szanse  na  utrzymanie  się  na  żaglu  w  przypadkusłabego  waruna.
 
Przed  nawracaniem  zawsze  rozglądamy  się  aby  nie  wlecieć  komuś  w  drogę. Zakręty  markujemy balansem  ciała  i  ułożeniem  rąk.  Jeśli  nie  jesteśmy  pewni  reakcji  nieznanych  pilotów  to  odpuszczamy  aby  zachować  bezpieczną separację -  możliwe,  że  osoba  z  którą  się  mijamy  nie  latała  wcześniej  na  klifach  i  lata  tylko  wg  zasady  zbocza  po  prawej.
 
Na  klifach  raczej nie  wyprzedzamy,  jesli  już  koniecznie  chcemy  to  zrobić  to  wyprzedzamy  od  strony  zawietrznej  wyprzedzanego  (mniejsze  szanse  że  odbierzemy  mu  możliwość  skrętu).
 
Na  klifach  nadmorskich  zawsze  latamy  z dobrze  wyregulowanym  speed  systemem –  jest  to  bardzo  ważny  element  bezpieczeństwa  –  w  przypadku  wzrostu  siły  wiatru,  trafienia  w  dyszę  lub  złej  oceny  pogody  dodatkowe  kilka  km/h  postępowej  może  uratować  nas  przed  przewianiem.
 
Przydatne  Linki
 
Facebookowa  grupa  informowania  o  warunie -  tu  lokalni  piloci  dzielą  się  czasem  informacjami  o  warunkach  do lotów
Klifowy  raport  pogodowy -  można  pobrać  PDF'a  z  automatyczną  analizą  prognoz,  namiarami  na  startowiska  i  przydatnymi  linkami
kamera  przy  wejściu  nr  24  –  przez  dość  długi  czasu  w zasięgu kamery znajdował się prowizoryczny  maszt  z  tasiemkami,  niestety ostatnimi  dniami  ktoś usunął tę minimalistyczną, ale jakże przydatną dla nas stację  pogodową.  Mimo  to  nadal warto obserwować obraz z kamery -  kierunek  wiatru  oszacujemy  patrząc  na  puszczane  przez  dzieci  latawce,  trzepane  ręczniki  i  konfigurację  parawanów.  Moc  wiatru  idealnie ilustruje  stan  morza  oraz  reakcje  drzew/krzaków  w  zasięgu  kamery.
Kamera  z  hotelu  Faleza  –  warto  obserwować morze  i siłę z jaką wiatr  trzęsie  drzewami  –  kamerka  jest  trochę  mniej  przydatna  niż ta przy wejściu nr 24,  niemniej  czasem  widać  na  niej  przelatujących  paralotniarzy  (lub  ich  cienie).
Dane  ze stacji pogodowej zainstalowanej na  latarni  morskiej w Rozewiu -  znajdziemy  informacje  o  kierunku  wiatru  i  jego  prędkości,  niestety jedynie pierwsza z wartości jest zbliżona do tego co czeka nas na klifie. Możliwe, że przekłamania co do mocy wiatru wynikają  z  bliskości  wysokich  drzew  (stacja  znajduje  się  jedynie  kilka  metrów  nad  nimi  i  dlatego  mogą  mieć  wpływ  na  opływ wiatru w tym miejscu).
 
 


Copyright © 2018 - leonardo.pgxc.pl - regulamin