Waypoint Name : Cerna Hora (Czech)   | Sudety i okolice
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Twitter Email
Site record (OLC) Maciej Pigulski 114.8 kmWizualizacja Lotów z tego startowiska
Róża wiatrów wygenerowana z lotów użytkowników
Altitute gain Record Tomasz Muszynski 1917 m
Maximum airtime at this site Marcin Bialoblocki 109:07:27
The highest number of flights from this takeoff Marcin Bialoblocki [ 36 ]
All flights near this pointPilots[ 202 ]
Total airtime from this takeoff 365:27

lat/lon (WGS84):
50.6486 , 15.7398
N 50° 38.91600' , E 15° 44.38800'
N 50° 38' 55.0" , E 15° 44' 23.3"

UTM: 33U X: 552302 Y: 5611010

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Czechy  Użyteczne kierunki wiatru dla startowiska Cerna Hora
Link to more information http://bit.ly/CernaHoraKKP 
Flyable wind directions 120° - 220° 
Flyable wind speed 1 - 6m/s 
Weather forecasts Windguru Windy XCMeteo 
Is it flyable today? ✘ 
Next flyable days ✘ 
Useful links Informacje o Cerna Hora na kkp-paragliding.pl Informacje o Cerna Hora na www.paraglidingearth.com Informacje o Cerna Hora na www.dovzduchu.cz Informacje o Cerna Hora na kamery.humlnet.cz Informacje o Cerna Hora na www.youtube.com  
Site/takeoff Description

Startowisko Paralotniowe Cerna Hora

 

startowisko paralotniowe=
 

 

Miejsce, które sami Czesi opisują na ogół krótko: 'nejlepší terén v Čechách'. Na pewno jest to najbardziej termiczne miejsce w Karkonoszach. Południowa wystawa stromych stoków nierzadko gwarantuje całodzienne latanie nad górami, które często generują stacjonarne kominy zasilane wygrzanym powietrzem z rozległego przedpola. Najlepsze kierunki wiatru do startu to 170-220 stopni. Za wjazd kolejką gondolową na górę zapłacimy 160 koron (stan na 2019 rok). Całodzienny parking strzeżony przy dolnej stacji wyciągu to koszt 70 koron (stan na rok 2019).

Cerna Hora | Dojazd do startowiska

By dotrzeć na startowisko, od górnej stacji wyciągu kierujemy się asfaltową drogą jeszcze lekko w górę by po ok. 200 metrach dotrzeć do opuszczonego schroniska. Następnie szutrową drogą idziemy ok. 500m na zachód w głąb lasu. Możliwy jest wjazd autem na startowisko ale tylko po wykupieniu odpowiednich pozwoleń, jakie posiadają np. kierowcy busów wwożących z dołu tandem-pilotów i ich klientów.
 

Cerna Hora | Startowisko

Starty odbywają się z drewnianej platformy przy drodze, którą oprócz pilotów poruszają się też turyści piesi czy rowerowi przecinając tym samym drogę startującym. Trzeba brać na nich poprawkę ale miejsce jest generalnie bardzo komfortowe. Znajduje się w przecince leśnej o szerokości ok. 70m, platforma pokryta jest matami. Lekki podmuch z dołu (rękaw na wysokim drzewie) wystarcza by bez problemu oderwać się od stromego zbocza. Startowisko usytuowane jest na wysokości 1250m npm.

Cerna Hora | Lądowisko

Deniwelacja do ogromnej łąki, na której wyznaczono lądowisko w pobliżu asfaltowej drogi prowadzącej do Janskich Lazni wynosi ok. 500m. Lądowisko widoczne jest z miejsca startu, na którym często czescy piloci opiekujący się terenem pobierają opłaty. W okolicach lądowiska kilka rękawów, przy wjeździe na parking tablice informacyjne. Jednodniowy bilet kosztuje 120 koron (2011 rok), zwykle można też zakupić flycartę na pół roku oraz 'permanentkę' na cały sezon za 800 koron (stan na 2019 rok).

Cerna Hora | Warunki do lotów

Cerna Hora jest bardzo popularna zarówno wśród czeskich, jak i polskich pilotów. Niejednokrotnie jest doskonałą alternatywą dla naszych startowisk nawet przy wiejącym w górach północnym wietrze. Jeżeli nie jest on silny, na Cernej termika i tak wypracuje kierunek idealny do startu, prosto z południa. Nasłoneczniona strona gwarantuje często dużo lepsze latanie u naszych sąsiadów niż starty z Kopy czy Wołowej Góry. Przy słabym północnym wietrze wiejącym na Snieżce z prędkością 2-3m/s warto rzucić okiem na obraz z kamery internetowej i wskazania meteosondy na Cernej, szczególnie w inwersyjny dzień kiedy starty z Kopy kończą się najczęściej zlotem do Karpacza. Bywają dni, że na i nad Cerną Horą jest bardzo tłoczno. W letnie weekendy na górze może pojawić się i setka lotniarzy i paralotniarzy. Na platformie startowej jest możliwość rozłożenia tylko dwóch skrzydeł. Dlatego piloci przygotowują sprzęt na trawie wzdłuż i na samej drodze. Po przypięciu się do skrzydła stają w kolejce do startu ze zwiniętym glajtem. Po starcie zwykle nie ma problemu z zabraniem się gdyż kominy są markowane przez latających już pilotów. Należy bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących kierunku krążenia, prawa drogi, separacji itd. gdyż w kominach może być naprawdę gęsto, a spotykają się w nich piloci doświadczeni ale i początkujący, tandemy, lotnie, szybowce... Dlatego jeżeli warunki pozwalają, po zdobyciu odpowiedniej wysokości najlepiej wyruszyć na trasę. A można stąd polecieć piękne karkonoskie trójkąty. Można też odbić do tyłu, przelecieć nad główną granią na polską stronę i dalej na północ. Przy zachodniej odchyłce wiatru piloci często przelatują nad granicą w okolicach Bukówki, gdzie jest już bardziej płasko.

Cerna Hora | Niebezpieczeństwa

Najgroźniejsza przy startach z Cernej Hory jest wschodnia odchyłka przy silniejszym wietrze. Wyjście po starcie odbywa się wtedy w rotorze i może być bardzo nieprzyjemne. Jednak najwięcej 'zdarzeń' na startowisku ma miejsce przy flaucie. Bywa, że po godzinie bezproblemowego startowania w idealnym południowym, termicznym 'wydmuchu', nad górą szybko rozbudowuje się chmura, która zacieni całą okolicę i termika momentalnie gaśnie. Na starcie przestaje wiać wiatr albo, co gorsza, zaczyna wiać lekko 'w plecy'. W tym momencie często zaczyna się 'festiwal' desperackich startów, bo przecież ci tam latają pod same chmury, a tu na dole kilkudziesięciu wygłodniałych pilotów. Czasami jednak warto się zastanowić, czy nie lepiej odpuścić. Startowisko co prawda jest strome, ale są dni kiedy naprawdę nie chce zabierać i nawet doświadczeni piloci staczają się po karczowisku poniżej drogi łamiąc kończyny.
 
Cerna Hora może generować przyjemny żagiel nawet przy niezbyt silnym wietrze, ale zdarzają się tu też dni z warunem, że 'aż trzeszczy'. Dla pilotów rekreacyjnych, nieobytych z mocną termiką i szpilami, jakie może nam zafundować np znajdujący się po zachodniej stronie, robiący wrażenie Cerny Dul, dobrym pomysłem może być odczekanie kilku godzin i start późnym popołudniem, gdy powietrze jest już łagodniejsze, a i tak gwarantuje nam jeszcze długie latanie do wieczora.
 
 

autor fotografii i oryginalnego tekstu: Zbigniew Deka

 

Cerna Hora | Prezentacja na filmie

 

 

 


Copyright © 2018 - 2025 - leonardo.pgxc.pl - regulamin