Waypoint Name : Orlowo (Poland)   | Polskie klify nadmorskie
Flights
Coordinates
Navigate
Facebook Twitter Email
Site record (OLC) Robert Machel 36.0 kmWizualizacja Lotów z tego startowiska
Róża wiatrów wygenerowana z lotów użytkowników
Altitute gain Record Robert Machel 538 m
Maximum airtime at this site Robert Machel 174:14:50
The highest number of flights from this takeoff Robert Machel [ 133 ]
All flights near this pointPilots[ 302 ]
Total airtime from this takeoff 331:21

lat/lon (WGS84):
54.479 , 18.5636
N 54° 28.74000' , E 18° 33.81600'
N 54° 28' 44.4" , E 18° 33' 49.0"

UTM: 34U X: 342149 Y: 6039549

See it in Google Maps
See it in MapQuest

Site information
Region Pomerania  Użyteczne kierunki wiatru dla startowiska Orlowo
Link to more information https://goo.gl/maps/sNyDqoSgdcP2 
Flyable wind directions 80° - 120° 
Flyable wind speed 5 - 9m/s 
Weather forecasts Windguru Windy XCMeteo 
Is it flyable today? ✘ 
Next flyable days ✘ 
Useful links Informacje o Orlowo na glideclubgdynia.pl Informacje o Orlowo na www.youtube.com Informacje o Orlowo na www.iopan.gda.pl Informacje o Orlowo na sopot.webcamera.pl Informacje o Orlowo na bit.ly Informacje o Orlowo na www.windfreaks.pl Informacje o Orlowo na www.ergohestia.pl Informacje o Orlowo na bit.ly  
Site/takeoff Description

 

Startowisko Paralotniowe Gdynia Orłowo

Startowisko wymagające, a przy delikatnym warunie trzeba mocno przyklejać się do drzew i długo żebrać aby załapać się na żagiel. Ale jak już to zrobimy i warun dopisuje to latamy nad najpiękniejszym polskim klifem gdzie noszenia potrafią rozciągać się między Grand Hotelem w Sopocie i wieżowcem Sea Towers w centrum Gdyni. 

Gdynia Orłowo | Dojazd na startowisko

Wybierając się na startowisko dolne w Gdyni Orłowie najlepiej zaparkować na ulicy Króla Jana III. Jest tam sporo darmowych miejsc parkingowych, aczkolwiek w sezonie wakacyjnym znalezienie wolnego miejsca może być trochę trudniejsze. Do startowiska mamy kilka minut spaceru po płaskim chodniku, chyba łatwiej być nie mogło.

 

Gdynia Orłowo | Startowisko dolne

 

 

Ilustracja startowisk dolnych Gdynia Orłowo

 

W Orłowie przy kierunku wschodnim z małymi odchyłkami startuje się zwykle na jednym z dwóch trawników:

  • startowisko zaznaczone wyżej jako ST.1 przy wiatrze o dobrej mocy i kierunku jest najlepszym wyborem, należy mieć dobrze opanowaną alpejkę (startuje się tu przy wietrze +5m/s a sporo krzaków i drzew otacza startowisko), mimo iż nawierzchnia jest trawiasta to wystaje z niej kilka małych studzienek - warto pilnować aby nie przychaczyć o nie linkami,
  • startowisko zaznaczone wyżej jako ST.2 jest opcją dającą większe szanse na żagiel gdy wieje słabiej, skrzydło rozkładamy w rotorze i mało wprawionym może być ciężko podnieść skrzydło, z tego powodu zwykle stosujemy tu start klasyczny - gdy skrzydło dociągniemy nad głowę to wyjdzie ze strefy rotora i noszenia pojawią się przed dojściem do barierki,

W obydwu przypadkach należy uważać aby przy starcie nie stratować spacerowiczów. Po przeleceniu za barierki możliwie mocno przyklejamy się do drzew/klifu i zaczynamy walczyć o wysokość (strefa zaznaczona czerwonym kolorem), gdy już mamy wystarczający zapas wysokości aby przelecieć nad wysokim drzewem znajdującym się najbardziej na południe w zaznaczonym obszarze czym prędzej przeskakujemy na duży klif znajdujący się na południu (w stronę Sopotu) pozwalając innym startować. Dwie uwagi:

  • przy wspomnianym drzewie jest dysza, która już wielu pilotów obdarzyła sprawnoscią dendrologawink,
  • jeśli widzimy, że ktoś jest na etapie zdobywania wysokości to ze startem spokojnie czekamy aż przeskoczy na duży klif po prawej,

 

Na powyższym filmie doskonale widać opisane wyżej fazy startu:

  • 0:15-1:17 start ze polanki głównej (oznaczonej wyżej jako ST.1)  z przyklejaniem się do klifu,
  • 1:20-1:30 start Marcina z drugiej polanki (oznaczonej wyżej jako ST.2),
  • 1:40-1:50 bliski nawrót Marcina przy drzewie, które czasem potrafi "wciągać" (widać trochę słabiej ze względu na brak liści, ale do celów poglądowych powinno wystarczyć),

Jeśli nie damy rady załapać się na żagiel to najlepiej lądować w okolicy wejścia nr 17 i wrócić na startowisko. Uwaga na plażowiczów.

W przypadku mocnej pónocnej odchyłki warto rozpatrzyć start z górnego startowiska w Orłowie, lub startowiska w Mechelinkach.

Gdynia Orłowo | Loty żaglowe

W przypadku przeskoczenia na duży klif zależnie od pogody mamy klika opcji, przy dobrym warunie można dolecieć do samego Grand Hotelu, polatać trochę na żaglu który się na nim tworzy, wrócić na duży klif, następnie po zdobyciu odpowiedniej wysokości przeskoczyć na klif w stronę Gdyni i przy sprzyjającej pogodzie cieszyć się noszeniami żaglowymi powstającymi nad Sea Towers. Kilka uwag:

  • nad niższymi drzewami w stronę Sopotu wiatr wieje zwykle trochę mocniej niż na dużym klifem,
  • w przecince w okolicy Skweru Arki Gdynia może tworzyć się dysza,
  • aby przeskoczyć na klif w stronę Gdyni przy idealnym kierunku wiatru warto mieć ok 150m wysokości (n.p.m.), przy przeskoku warto lecieć na linii granicy plaży/drzew/restauracji gdyż na przeskoku tworzy się dysza i jak się zbyt głęboko zapuścimy to później możemy mieć problem z bezpiecznym lądowaniem. Jesli po minięciu Tawerny Orłowskiej mamy zapas wysokości to możemy już próbować przykleić się do klifu,
  • w przypadku wycieczki nad Sea Towers po utracie zapasu wysokości trzeba być czujnym ze względu na turbulencje z przeszkód na przedpolu, 
  • w Orłowie należy szczególnie pilnować siły wiatru, jeśli zaczyna brakować prędkości postępowej warto przy pomocy dobrze wyregulowanego speedsystemu uciec na przedpole, jeśli jesteśmy wysoko nad wodą a nadal brakuje postępowej to warto spróbować dodatkowo wytracić wysokość (na klifie w Orłowie często wyżej wieje mocniej)
  • warto mieć na uwadze, że nisko przed wysokimi stromymi klifami (np ten przy Plaży Redłowskiej) potrafi tworzyć się tzw poducha - obszar stojącego powietrza które wiatr gradientowy opływa górą czasem przebijając się przez nią - może nie być tam noszeń, a wlatując w nią trzeba liczyć się z większymi turbulencjami

Gdynia Orłowo | Lądowiska

Toplanding
 
Orłowo dolne jest startowiskiem, na którym można wykonać toplanding - do lądowania w tym miejscu potrzebne jest wyczucie i precyzja zalecane jest ono szczególnie w szczycie sezonu urlopowego gdy plaże są oblegane przez turystów. Do toplandingu wybieramy polankę znajdującą się bardziej na północ (oznaczoną ST.1). 
 
Plaża
 
Lądowanie na plaży czasem jest jedyną bezpieczną opcją gdy wiatr przybiera na sile i toplanding staje się niemożliwy. W przypadku bardzo mocnego wiatru zalecam podejście nie bezpośrednio pod startowiskiem, gdzie plaża jest wąska, lecz trochę dalej na południe - w okolicach Letniej Sceny Teatru Gdyńskiego. Lądując tam przy brzegu mamy wystarczająco dużo miejsca na zgaszenie i opanowanie skrzydła gdy mocno wieje. Pod startowiskiem przy bardzo mocnym wietrze jest duże prawdopodobieństwo zahaczenia o druciane umocnienia znajdujące się na trawiastej skarpie.

Gdynia Orłowo | Lokalne zasady lotów

Prawo drogi na klifie nadmorskim wygląda trochę inaczej, niż przy lataniu w górach. W trakcie mijania zaleca się pozwolić pilotowi lecącemu niżej na przyklejenie się do klifu, zatem gdy jesteśmy wyżej odbijamy w kierunku morza. Dwóch pilotów mijających się będzie miało z tego typu zachowania korzyści - ten lecący wyżej uniknie turbulencji od strug skrzydła znajdującego się niżej, a pilot z mniejszą wysokością będzie miał mniejsze prawdopodobieństwo wypadnięcia z noszeń w przypadku słabego waruna.

 
Zakręty na klifach zawsze markuje się ułożeniem rąk i balancem ciała, przed manewrem obowiązkowo rozglądamy się wokoło aby skręcając nie wlecieć komuś w drogę - jest to szczególnie istotne w zatłoczonym powietrzu. Jeśli widzimy nieznajomych na klifach to warto mieć na uwadze, iż osoba lecąca obok może nie być świadoma zasad latania klifowego i stosuje wyłącznie zasadę pierwszeństwa pilota mającego stok po prawej. Jeśli nie jesteśmy pewni reakcji nieznanych pilotów to warto odpuścić aby uniknąć kolizji.
 
Jeśli planujemy wyprzedzać, to robimy to od strony zawietrznej wyprzedzanego - ograniczymy szanse na odebranie mu możliwości skrętu.
 
Bezwzględną koniecznością jest dobrze wyregulowany speed system - latając nad morzem prócz niespodzianki w postaci ogólnego przyrostu siły wiatru możemy być zaskoczeni przyspieszaniem wiatru w dyszy lub jego prędkością w przypadku złej oceny przed startem. Dodatkowy zapas prędkości może uchronić nas przed przewianiem, a w przypadku startowiska w Orłowie opcje bezpiecznego awaryjnego lądowania na zawietrznej są bardzo ograniczone. 

Gdynia Orłowo | Zasady lotów w MCTR EPOK

  • starty możliwe są wyłącznie po kontakcie organizatora lotów z listy załączonej do porozumienia GCG (on negocjuje z kontrolerem EPOK czas, zasięg, maksymalna wysokość i szerokość klifu na której można latać),
  • nie można startować nie posiadając świadectwa kwalifikacji i ubezpieczenia,
  • każdy paralotniaż powinien nasłuchiwać na częstotliwości 146.025,
  • gdy na radiu zostanie ogłoszona konieczność lądowania należy zrobić to w ciągu 20 minut,
  • w przypadku braku łączności / awarii radia sygnałem do lądowania są założone uszy,
  • informacje dotyczące szczegółów porozumienia dostępne są na stronie GCG

 

Gdynia Orłowo | Loty widokowe paralotnią

 
W Gdyni można wykupić loty widokowe paralotnią u jednego z doświadczonych tandemiarzy:
  • Robert Machel - niewątpliwie najbardziej doświadczony pilot klifowy z trójmiasta, prócz lotów widokowych zajmuje się szkoleniami paralotniowymi.
  • Przemek Kamon - doświadczony pilot tandemowy, który najwięcej lotów tandemowych wykonuje w Borsku, ale także lata na trójmiejskich klifach.

Gdynia Orłowo | Przydatne linki

Kamery z podglądem na żywo

Stacje pogodowe z okolic Orłowa

Pozostałe

 

 


Copyright © 2018 - 2024 - leonardo.pgxc.pl - regulamin